باتری الکتریکی از نظر ارزش اقتصادی کالایی بسیار پیچیده است؛ زیرا زنجیره ارزش آن در هر مرحله از تولید، سهم قابل‌ توجهی از هزینه‌ها را در بر می‌گیرد.

در گزارشی که «Sia Partners» (گروه مشاوران سرمایه‌گذاری‌ در کسب‌وکارهای نوآورانه) روز گذشته منتشر کرد، به این موضوع مهم پرداخت که به‌دنبال استراتژی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، حمل‌ونقل الکتریکی نویدبخش یک تحول جدی در چشم‌انداز صنعتی جهان و البته اروپاست. درعین حال بخش پراهمیت و موثر در مسیر تحقق این چشم‌انداز صنعتی، باتری‌های الکتریکی‌ هستند و ناگفته پیداست که این مدل باتری‌ها چالش‌های عمده‌ای را ایجاد می‌کنند.

با این حال بازار باتری‌های الکتریکی و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مرتبط با آن مورد علاقه اروپاست و بی‌تردید کشورهای مستقر در این قاره به‌توسعه این بخش در آینده بسیار نزدیک می‌اندیشند. اما چگونه می‌توان این اکوسیستم صنعتی جدید را برای سال‌های آینده تعریف کرد و به آن ساختار داد؟

در نوامبر 2019 تسلا اعلام کرد کارخانه اروپای خود را در حومه برلین می‌سازد. این مجموعه عظیم با سرمایه‌گذاری تخمینی 4 میلیاردیورویی، مدل‌های Y و 3 این برند را مونتاژ و همچنین باتری‌هایی را تولید می‌کند که حاوی انرژی ذخیره‌شده در وسایل نقلیه است.

تولید باتری 40‌ درصد ارزش یک وسیله‌نقلیه الکتریکی را به‌خود اختصاص می‌دهد؛ بنابراین یک قطعه استراتژیک است. اما باید گفت اروپا در این بخش یعنی تولید باتری در مواجهه با غول‌های آسیایی و تسلا بسیار ضعیف عمل کرده است. دلیل آن هم نامشخص بودن تامین امنیت سرمایه‌گذاران است.

اما امنیت سرمایه‌گذاری در بخش مرتبط با باتری‌های الکتریکی چگونه تامین خواهد شد؟

ارزش سرمایه در گردش در بازار انواع باتری‌های برقی در سال 2018 به 80 میلیارد دلار می‌رسید که البته از سال 2010 به‌طور میانگین سالانه 9 درصد رشد داشته است.

به‌طور کلی دو نوع فناوری بر بازار جهانی تسلط دارند؛ باتری سرب‌اسیدی که بیشترین حجم تولید را دارد و باتری لیتیوم-‌یونی که از بیشترین رشد برخوردار است. درسال 2018 در بازار جهانی 40 میلیارددلار به‌باتری‌های سرب‌اسید و 37.5 میلیارددلار به‌باتری‌های لیتیوم-‌یون اختصاص داشت.

البته باید گفت امروزه تقریبا بخش اعظم تولیدات سلولی برای باتری‌های لیتیوم-‌یون در کشورهای چین، ژاپن و کره‌جنوبی انجام می‌شود؛ اما در سال 2018 کمتر از 3 درصد باتری‌ها در خارج از این سه کشور تولید می‌شدند؛ با این حال اما حدود یک ‌درصد از باتری‌ها اروپایی است که بازیگران اصلی و البته بزرگ‌ترین آن‌ها - LG Chem، Samsung SDI، تسلا، پاناسونیک، CATL و BYD - درمجموع 45 درصد از ارزش این بازار را در اختیار دارند.

در سال 2018، فروش جهانی خودروهای الکتریکی و هیبرید به 1.26 میلیون‌دستگاه رسید که 769 هزار دستگاه از آن در چین به‌فروش رفت. این میزان درمقایسه با 96 میلیون‌دستگاه خودرو فروخته‌شده در طول سال 2018، سهمی معادل 1.3 درصد را از آنِ خود کرده است. اما تخمین زده می‌شود این سهم در سال 2030 به 48 درصد برسد.

شرکت مک‌کنزی تخمین می‌زند در سال 2040، صددرصد ثبت‌نام‌ها برای خودروهای برقی خواهد بود. حتی برخی کشورهای اروپایی اعلام کرده‌اند تولید و تردد وسایل نقلیه حرارتی را تا سال 2030 یا 2040 ممنوع می‌کنند که این تصمیم به‌معنای انفجار تقاضا برای باتری است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =